Meer dan de helft via mobiel

Steeds meer gebruikers zoeken met behulp van hun mobiele device. Er is van ruim 200 Nederlandse websites en webshops in uiteenlopende branches het verkeer geanalyseerd. Gemiddeld is 52 procent van al het verkeer afkomstig van een mobiel device of tablet (gebaseerd op het jaar 2017). Desktop heeft dus nog maar 48 procent in handen. Het verschuift verder met de maand, dus de groei in tablet en mobiel is er nog lang niet uit.

Naast het toenemende gebruik van mobiele devices valt ook op dat men steeds vaker iets bestelt via mobiel. Op dit moment kopen 3 op de 10 Nederlanders weleens iets online via hun smartphone. Deze kopers zijn in alle leeftijdsgroepen terug te vinden. Niet alleen in de leeftijdsgroep van 21 tot 35 is een stijging te zien, maar ook bij de andere generaties is een flinke stijging te zien in 2017 ten opzichte van voorgaande jaren.

Prognose internetgebruik

Alle verwachtingen gaan uit dat de omvang van het mobiele verkeer alleen maar verder blijft groeien. Het belang van mobiel (en tablet) is dus duidelijk. Dus is het belangrijk om actie te gaan ondernemen. Zonder geoptimaliseerde website voor mobiel en tablet loop je achter op de concurrentie.

Heb je nog geen mobiele site? Zorg dan voor een goed werkende (adaptive) responsive website. Goed voor bezoekers én Google. Zorg daarnaast voor een uitstekende sitespeed op alle devices. Laat je bezoekers niet onnodig lang wachten, ongeacht de internetsnelheid die ze hebben.

Steeds meer gebruikers zoeken met behulp van hun mobiele device. Er is van ruim 200 Nederlandse websites en webshops in uiteenlopende branches het verkeer geanalyseerd. Gemiddeld is 52 procent van al het verkeer afkomstig van een mobiel device of tablet (gebaseerd op het jaar 2017). Desktop heeft dus nog maar 48 procent in handen. Het verschuift verder met de maand, dus de groei in tablet en mobiel is er nog lang niet uit.

Naast het toenemende gebruik van mobiele devices valt ook op dat men steeds vaker iets bestelt via mobiel. Op dit moment kopen 3 op de 10 Nederlanders weleens iets online via hun smartphone. Deze kopers zijn in alle leeftijdsgroepen terug te vinden. Niet alleen in de leeftijdsgroep van 21 tot 35 is een stijging te zien, maar ook bij de andere generaties is een flinke stijging te zien in 2017 ten opzichte van voorgaande jaren.